<


منتشر شده در : 1402/03/04

باز دید ها:89

توسط نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان، نشست علمی «جرائم ناشی از نفرت» برگزار شد

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «جرائم ناشی از نفرت» در تاریخ 1402/3/2 در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه افغانستان برگزار شد.

آقایان محمدحسن همتی و نعمت‌الله نبوی کارشناسان نشست بودند و دبیر نشست سید علی اخلاقی بود.

نشست علمی با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید، در نخست از آقای همتی راجع به چیستی، چرایی و زمینه‌های جرائم ناشی از نفرت صحبت نمود. ایشان بیان داشت که جوامع متکثر و چند فرهنگی در مقایسه با جوامع یکدست، بیشتر زمینه جرائم ناشی از نفرت را دارد. ایشان سپس، به تعریف جرم ناشی از نفرت اشاره نمود و آن را هر فعل یا ترک فعلی که از روی تعصب و نفرت و با انگیزه نژادی، قومی، مذهبی، ملیتی، جنسیتی، معلولیت و ناتوانی علیه قربانی صورت بگیرد؛ جرم ناشی از نفرت نامیده می‌شود. وی عناصر دخیل در این سنخ از جرائم را شامل باور و اعتقادی که باعث ایجاد نفرت در شخص مجرم شده است، پیش‌داوری یا تصور قالبی داشتن درباره بزه دیده و درنهایت وابستگی قربانی به یک گروه اجتماعی خاص. وی موضوع جرم را نیز اشخاص و اموال معرفی نمود.

آقای همتی در ادامه به بیان ویژگی‌های این دسته از جرائم پرداخت و اظهار داشت که نفرت‌آلود بودن، خشونت‌بار بودن، حاوی پیام به گروهی که قربانی تعلق دارد یا محسوب می‌شود، تأثیر شدید بر قربانی و عمدی بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از جرائم‌اند. این استاد دانشگاه، در ادامه اظهار داشت که جرائم ناشی از نفرت ناقض حقوق بشر، منافی عدالت و ناقض کرامت انسانی است. در پایان دکتر همتی به نحوه حمایت از قربانیان جرائم ناشی از نفرت نیز اشاره نمود. وی میان دو نوع راهکار غیر کیفری و کیفری تمایز نهاد و نوع اول را شامل ترویج فرهنگ تساهل، سعه‌صدر، تحمل مخالف، مشارکت در فعالیت‌های مدنی برای کمک به قربانیان جرائم ناشی از نفرت و آگاهی‌بخشی به کودکان از طریق آموزش دانست؛ و راهکارهای کیفری را شامل لزوم سیاست جنایی افتراقی در ابعاد ماهوی و شکلی و کیفرانگاری حمایتی (تشدید مجازات مرتکبین) از طریق تشدید مجازات صلی، پیش‌بینی مجازات تکمیلی و تبعی معرفی نمود.

آقای نبوی بیان داشت: جرائم ناشی از نفرت را می‌توان از منظرهای مختلف بررسی نمود. یک‌وقت آن را از منظر فقهی و در پرتو شریعت بررسی می‌کنیم، و زمانی از منظر اخلاقی و حقوق بشری بررسی می‌کنیم. ایشان در ادامه به نفرت‌های نژادی، قومی، لسانی، جنسیتی و ملی که علیه فرد یا گروه دیگر انجام می‌شود اشاره کرد و افزود تراکم نفرت‌های مذهبی و قومی و لسانی علیه یک گروه خاص می‌تواند فاجعه‌بار باشد. وی از این منظر به‌نقد برخی برداشت‌ها از آموزه‌های دینی پرداخت و گفت که در پرتو این برداشت‌های غلط جرائم نفرت‌محور تئوریزه و توجیه می‌شود و گروه‌های مذهبی تندرو و افراطی بدون کمترین احساس عذاب وجدان مرتکب این نوع جرائم می‌شوند.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 40 بازدید دیروز: 147 بازدید کل: 67426