<


منتشر شده در : 1402/03/04

باز دید ها:67

توسط نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان، نشست علمی مبانی فقهی و حقوقی مصرف‌گرایی در عروسی‌ها برگزار شد

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی مبانی فقهی و حقوقی مصرف‌گرایی در عروسی‌ها در تاریخ 1402/3/1 در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه افغانستان برگزار شد.

در این نشست علمی حسین اطهری دبیر نشست و محمدباقر محسنی و محمدعلی توحیدی کارشناسان نشست بودند.

آقای محمدباقر محسنی نخست پیرامون فلسفه ازدواج صحبت نمود، ایشان با توجه به فلسفه ‌نهفته در پدیده ازدواج بیان داشت: که برای داشتن جامعه سالم، پایا و پویا ما نیازمند بسترسازی مناسب برای ازدواج برای جوانان هستیم. وی در ادامه به موانع اصلی فرا روی جوانان در ازدواج اشاره نمود و خاطرنشان نمود: آرمان‌گرایی در ازدواج، مصرف‌گرایی افراطی و تجملات در فرایند ازدواج، مداخله خانواده‌های طرفین ازدواج و از همه مهم‌تر شیربها از اساسی‌ترین عوامل بازدارنده و به تأخیر اندازنده ازدواج می‌توانند باشند. ایشان در ادامه به‌ مهم‌ترین مصادیق مصرف‌گرایی در فرایند ازدواج اشاره نمود و اظهار داشت: مصارف غیرمعقول در مراسم‌های مختلف فرایند ازدواج، جهیزیه گران‌قیمت، شیربهای کمرشکن، سنت‌های فرهنگی-اجتماعی غلط و تجملگرایانه که خانواده دختر بر داماد تحمیل می‌کنند و مسائل ازاین‌دست برخی از مصادیق مصرف‌گرایی‌اند.

همچنان آقای محسنی به پیامدهای مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی در ازدواج نیز پرداخت. وی فقیر شدن خانواده داماد، ترک تحصیل، مهاجرت قبل از عروسی و بعد از عروسی، خشونت خانوادگی، افزایش روی آوری جوانان به فساد اخلاقی، فرار دختران از منزل و بالا رفتن میانگین سن ازدواج در میان جوانان ازجمله پیامدهای منفی مصرف‌گرایی افراطی در ازدواج دانست.

آقای محمدعلی توحیدی، ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت و تشکر از برگزارکنندگان نشست علمی، سخنان خود را با بررسی تاریخی پدیده ازدواج و نهاد خانواده در فرهنگ‌های مختلف آغاز نمود و به بررسی ازدواج در میان پیروان ادیان گوناگون پرداخت. وی در ادامه، سنت ازدواج را از منظر اسلامی بررسی نمود و به آیات و روایات وارده در این زمینه پرداخت و اظهار داشت که از منظر اسلام خانواده کانونی‌ترین واحد اجتماعی است و مبدأ تربیت و تعالی انسان است. وی ازدواج را پدیده، جهان‌شمول و فرازمانی معرفی نمود که در بسترهای اجتماعی و فرهنگی و مقاطع تاریخی مختلف در اشکال و صورت‌های گوناگون ظاهر شده است. وی ازدواج را سنت الهی دانست. ایشان سپس به تغییرات بنیادین که نهاد ازدواج و خانواده با شروع رنسانس در غرب تجربه نمود و بیان داشت: در غرب مدرن به دلیل تحولات عظیم فرهنگی و اجتماعی گسترده و عمیق، بنیان ازدواج و خانواده متزلزل گردید و به همین دلیل میزان زادوولد نیز به‌شدت دچار نقصان گردید. او به راهکارهای فرهنگی که بتوان مانع از سبک زندگی غربی در جوامع اسلامی شد و درنتیجه نهاد ازدواج و خانواده را حفظ نمود، اشاره کرد.

این نشست علمی مورد استقبال دانشجویان و اشتراک کنندگان قرار گرفت.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 81 بازدید دیروز: 141 بازدید کل: 62951