<


منتشر شده در : 1402/02/28

باز دید ها:75

از سوی نمایندگی جامعه المصطفی در افغانستان، نشست علمی شیوه‌های تعامل امام جعفر صادق با علمای مذاهب اسلامی برگزار شد

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی شیوه‌های تعامل امام جعفر صادق با علمای مذاهب اسلامی در چهارشنبه تاریخ 27/2/1402 در سالن دفاعیه نمایندگی به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار شد.

دبیر نشست آقای سرور حسینی و کارشناسان نشست آقای سید جمال‌الدین موسوی و آقای عبدالقادر کمالی بودند.

آقای کمالی نخست به تحلیل شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دوران امامت امام صادق (ع) پرداخت و سپس به شیوه‌های تعامل پیشوای مکتب تشیع امام صادق (ع) با عالمان فرق و مذاهب اسلامی و اندیشمندان و عالمان پیرو ادیان غیر اسلامی پرداخت. ایشان از تغییر رویکرد امامان شیعی بعد از قیام خونین عاشورا سخن گفت و اظهار داشت: در عاشورا تحت شرایط خاصی استراتژی نظامی در دستور کار قرار گرفت، اما بعد از عاشورا رویکرد فرهنگی و علمی در اولویت ائمه معصومین (ع) قرار گرفت. او این تغییر رویکرد را به شرایط پیش‌آمده و وضعیت جاری جهان اسلامی مرتبط دانست. انتقال قدرت سیاسی از بنی‌امیه و بنی مروان به بنی‌عباس، فضای نسبی باز فکری و علمی عصر صادقین (ع)، حضور عالمان مسیحی، یهودی، دهریون، صابئین در مرکز جهان اسلام و تکثر روزافزون فرق اسلامی (فرقه‌های کلامی و فقهی) ازجمله مهم‌ترین عواملی بودند که به اتخاذ این رویکرد جدید منجر گشت.

آقای سید جمال موسوی، در سخنان خویش به نهضت ترجمه اشاره نمود و بیان داشت، نهضت ترجمه به مباحث بنیادی راجع به الهیات دامن زد و این می‌طلبید که امامان شیعه این وضعیت را رصد و مهندسی فرهنگی نمایند. وی بیان داشت: نحوه تعامل امام صادق (ع) با اندیشمندان غیرمسلمان و عالمان فرق و مذاهب اسلامی برای شرایط امروز جوامع اسلامی و به‌خصوص جامعه افغانستان بسیار آموزنده است.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 39 بازدید دیروز: 256 بازدید کل: 67870