<

منتشر شده در : 1403/07/29

باز دید ها:24

برگزاری نشست فرهنگی – بصیرتی «برتری علم بر عبادت » در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان

نشست فرهنگی- بصیرتی «برتری علم بر عبادت» روز شنبه تاریخ 1403/7/28 در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور اساتید و کارمندان نمایندگی و ارائه آقای عبدالعلی حسنی برگزار گردید.
ایشان در ابتدای سخنان خویش در رابطه جایگاه علم و دانش در اسلام توضیح داده و گفتند: در اسلام، علم و دانش از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و بسیاری از متون دینی به برتری علم بر عبادت اشاره دارند. علم نه تنها به انسان کمک می‌کند تا درک بهتری از جهان و حقیقت پیدا کند، بلکه باعث تقویت ایمان و عبادت صحیح نیز می‌شود. با علم، انسان می‌تواند به درستی عبادت کند و از راه‌های نادرست دوری گزیده و به عمق معانی دینی پی ببرد.  بنابراین، علم به عنوان ابزاری برای رشد روحانی و اجتماعی در اسلام، بر عبادت برتری دارد و مسلمانان را به جستجوی علم و دانش تشویق می‌کند. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در این زمینه می فرمایند: «طَلَبُ العِلمِ أفضَلُ عِندَ اللّه  مِنَ الصَّلاةِ و الصِّيامِ و الحَجِّ و الجِهادِ في سَبيلِ اللّه  تَعالى.(میزان الحکمه، ج8، حدیث ۱۳۸۳۱): نزد خداوند، آموختن دانش برتر از نماز و روزه و حجّ و جهاد در راه خداوند متعال است».
ایشان افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیث دیگری می فرمایند: «طَلَبُ العِلمِ ساعَةً خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ ، وطَلَبُ العِلمِ يَومًا خَيرٌ مِن صِيامِ ثَلاثَةِ أشهُرٍ؛ لحظه اى جستجوى دانش از برخاستن [و عبادت كردن ]يك شب بهتر است و يك روز جستجوى دانش، بهتر از سه ماه روزه داری است».(نهج الفصاحه، ح 1903)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله  در حدیث دیگری که می توان آن را نتیجه گیری از احادیث قبلی دانست، می فرمایند: «العِلمُ رَأسُ الخَيرِ كُلِّهِ، و الجَهلُ رَأسُ الشَّرِّ كُلِّه؛ دانايى، سر همه خوبيهاست و نادانى سر همه بديها». (بحار الأنوار : 9/175/77)
نکاتی که از احادیث فوق استفاده می شود:
1.جایگاه والای علم در اسلام و آموزه های دینی؛ در تاریخ تمدن اسلام و عرب آمده است: هر زمانی مسلمانان سرزمینی را فتح می کردند، ابتدا مسجدی برای عبادت و در کنار آن مرکزی به نام دارالحکمه برای آموزش و کسب علم می ساختند و دقیقا همطرازی علم و ایمان را عملیاتی می کردند که قرآن می فرماید: يَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَٰت.
2.نقش بی همتای علم و علم اندوزی برای رشد و تعالی فرد و جامعه؛ بدون شک علم و دانش پایه و اساس رشد و تعالی در دنیا و اخرت است. با علم است که دنیا ساخته می شود و رستگاری اخروی نیز در سایه دانش میسر است.
3.علم اساس و بنیان هر خیری است و جهل ریشه هر شری است. کلیه پیشرفت‌ها، خوبی‌ها و فلاح دنیوی و اخروی در سایه علم میسر است. در مقابل سرمنشأ کلیه بدی ها و ضلالت ها، جهل و نادانی است.
4.ارزشمندی عبادتی که همراه با علم باشد. برتری علم بر عبادت به معنای بی ارزشی عبادت نیست، بلکه عبادتی که با شناخت معبود همراه باشد، قطعا جایگاه والایی دارد.
5.کشورها و جوامعی که به علم توجه نشان داده اند و آموزه های دینی در این زمینه عمل کرده اند، پیشرفت کرده اند. نمونه عینی آن توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف بخصوص در حوزه تسلیحات پیشرفته است که در سایه توجه به علم مسیر شده است. افغانستان نیز می تواند با عمل به سفارش های دینی، از نظر علمی به رشد و تعالی برسد.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28