<


منتشر شده در : 1402/08/22

باز دید ها:83

نشست علمی «بررسی جایگاه و نقش تعلیم و تربیت در رشد اقتصاد افغانستان» در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان

نشست علمی « بررسی جایگاه و نقش تعلیم و تربیت در رشد اقتصاد افغانستان» روز شنبه تاریخ 1402/8/20 در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار گردید.

کارشناسان این نشست آقایان محمود صفای، غلام علی احمد، عبدالکریم محمدی و رسول عادلی و دبیر علمی آن محمدامین بودند.

در ابتدای برنامه محمود صفایی در مورد رشد و توسعه صحبت نموده و گفت: دستیابی به رشد و توسعه آرزوي هر جامعه انسانی است. نیروي انسانی هر جامعه براي رسیدن به رشد و توسعه باارزش‌ترین سرمایه می‌باشد. رشد و توسعه نیازمند نیروي انسانی که از توانایی‌های قابل تطبیق با شرایط کار و تکنولوژي برخوردار باشد، دارد.

وی در ادامه نقش تعلیم و تربیت را در رشد و توسعه اقتصاد برجسته نموده و اظهار داشت: تعلیم و تربیت ضمن بهره‌گیری مناسب از هوش و استعداد افراد انسانی زمینه را برای رشد و توسعه کشور فراهم می‌آورد و البته روشن است که آموزش نیروهای متخصص ورزیده، نیاز به کادر آموزشی مجرب و استادان کارآمد دارد.

صفایی در اخیر با ذکر آمارهایی در دوران 20 سال اخیر افغانستان سخنان خویش را پایان بخشید.

غلام علی احمدی نقش آموزش را برای دستیابی به رشد اقتصادی کشورها مهم تلقی نموده و گفت: آموزش نقش مهمی برای دستیابی به رشد در کشورها داشته و دارد و لذا به سیاست‌های خیلی مهم کشورها تبدیل‌شده است، وهم چنین شرکت‌های بزرگ جهان نشان دادند که تعلیم و تربیت نقش مهم و اساسی در رشد و توسعه اقتصاد کشورها دارد زیرا که کشور زمانی که از فناوری بالای برخوردار باشد زمینه برای رشد در جوانب مختلف که ازجمله آن اقتصاد است فراهم می‌شود لذا کشورهای جهان سوم برای اینکه بتواند در مرحله‌ای از رشد قرارگیری لازم است که نسبت تعلیم و تربیت توجه ویژه نماید.

عبدالکریم محمدی کارشناس دیگر برنامه در رابطه با نقش تعلیم و تربیت در رشد و توسعه افغانستان مطالبی را ارائه نمودند که با توجه به وضعیت کشور افغانستان تعلیم و تربیت نقش اساسی را می‌تواند در جامعه ایفا نماید.

در اخیر رسول عادلی درباره نقش تعلیم و تربیت در بیست سال دوره جمهوریت مطالبی را ارائه نمودند وبیان داشتند که تعلیم و تربیت در این برهه از زمان نقش مؤثری در جامعه افغانستان ایفا نمود که باعث رشد قابل‌توجهی در افغانستان گردید.

این نشست به‌طور آنلاین برای علاقه منان مباحث اقتصادی پخش گردید.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 141 بازدید دیروز: 152 بازدید کل: 71470