<


منتشر شده در : 1402/08/20

باز دید ها:96

نشست علمی «فلسفه حدود با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی» نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

نشست علمی «فلسفه حدود با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی» روز شنبه تاریخ 1402/8/20 نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

 آقایان محمد عیسی هاشمی و محمدناصر واعظی کارشناسان نشست و آقای سید محمد موسوی دبیر نشست بودند.

آقای هاشمی نخست معنا و مفهوم فلسفه احکام را تبیین نمودند و سپس دو دیدگاه کلی را در مورد فلسفه احکام بیان کرده و گفت: عده‌ای از دانشمندان اسلامی معتقدند که احکام اسلامی از طرف شارع حکیم وضع شده است و نیاز به فلسفه خاصی ندارد در مقابل عده دیگری از فقها و دانشمندان اسلامی معتقد هستند که احکام شرعی دارای فلسفه و حکمت هستند و به‌طورکلی احکام شرعی تابع مصالح و مفاسدی است که احکام بر اساس همان مصالح و مفاسد وضع گردیده است. و در ادامه نظرات علامه طباطبایی را مطرح نمودند که علامه طباطبایی معتقدند که احکام شرعی دارای فلسفه و حکمتی است ازنظر عقلی قابل‌درک است.

کارشناس دیگر این نشست علمی، آقای واعظی مباحثی پیرامون فلسفه و فلسفه مضاف را مطرح نمودند و بیان داشتند که مراد از فلسفه احکام فلسفه مضاف و چرایی احکام است که در فلسفه احکام بحث از چیستی احکام مطرح نیست. در بخش فلسفه حدود بیان داشتند که فلسفه حدود در اجرای حد زنا، حفظ و بقا و سلامت نسل است. و هریکی از حدود الهی دارای فلسفه خاص به خود است.

در ادامه واعظی، مباحث تأثیر زمان و مکان را در اجرای حدود مطرح نمودند و بیان داشتند که: همان‌گونه که احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد هستند اگر چنانچه فقیه جامع‌الشرایط اجرای حدود را در زمان و یا مکانی به مصلحت امت اسلامی نداند، می‌تواند حکم دیگر که تأمین‌کننده مصلحت جامعه اسلامی را  داشته باشد وضع نموده به مرحله اجرا بگذارد. وی در پاسخ به این سؤال که امروزه اجرای حدود ازنظر قوانین و اسناد بین‌المللی حقوق بشر با چالش نقض حقوق بشر مواجه گردیده است آیا از دیدگاه علامه طباطبایی (رح)  حدود شرعی  در تضاد با حقوق بشر قرار دارد؟ بیان داشتند که حدود الهی ازنظر علامه طباطبایی و دیگر فقهای اسلامی نه‌تنها ناقض حقوق بشر نیست بلکه تأمین‌کننده حقوق بشر و اجرای عدالت در جامعه است.

این نشست علمی که هم‌زمان و به‌صورت آنلاین برای کاربران فضای مجازی پخش می‌گردید، مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 135 بازدید دیروز: 152 بازدید کل: 71464