<


منتشر شده در : 1402/08/18

باز دید ها:51

تمدن اسلامی در اندیشه علامه طباطبایی در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان تصریح شد.

 نشست علمی« تمدن اسلامی در اندیشه علامه طباطبایی» روز پنجشنبه تاریخ 1402/8/18 در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

 پیش نشست کنگره علامه طباطبایی با عنوان «تمدن اسلامی در اندیشه علامه طباطبایی»  با کارشناسی آقایان عبدالقادر کمالی و سرور حسینی و دبیری آقای زکریا فصیحی برگزار شد.

نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید.

آقای کمالی با تعریف تمدن، مؤلفه‌های تمدن اسلامی آن را ازنظر علامه طباطبایی بیان نمود و گفت: تمدن ازنظر ایشان بیشتر در قالب حکومت شکل می‌گیرد و جامعه و امتی که بر اساس دستور الهی شکل بگیرد، تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به علل شکوفایی تمدن اسلامی، گفت از منظر علامه، عدالت در جامعه،آزادی، ایمان، فوز و فلاح و رستگاری در پرتو ایمان، سپاسگزاری از نعمت‌های الهی برخی از مهم‌ترین عوامل تمدن ساز است.

وی در ادامه به عوامل سقوط تمدن‌ها را ازنظر علامه، انحراف جوامع از فطرت انسانی، کفران نعمت، ظلم و استبداد، اسراف نعمت‌ها و خوش‌گذرانی یا استفاده بی‌رویه، فساد و انحراف اخلاقی، خیانت و تقلب را عوامل سقوط تمدن‌ها دانست و گفت: تمدن اسلامی هویتی الهی دارد یعنی از خدا، برای خدا و به‌سوی خدا است و این محقق نمی‌شود مگر با اخلاص، توکل و کار سخت و نرم بر اساس  اطاعت اوامر و نواهی الهی.

آقای سرور حسینی با اشاره زندگی علمی و عملی مرحوم علامه طباطبایی، تفسیر المیزان را دائرة‌المعارفی دانست که در آن معارف قرآنی، اعتقادی، تاریخی، فلسفی، اجتماعی و... موج می‌زند که مهم‌ترین و جامع‌ترین تفسیر شیعی در عصر جدید به شمار می‌رود.

وی با اشاره اینکه علامه با نیازسنجی در حوزه علمیه قم، خلأ وجود درس تفسیر، درس اخلاق و دروس عقلی را احساس کرد لذا شخصاً به تدریس این موضوعات و پایه‌گذار این دروس شد.

این نشست به‌صورت آنلاین نیز پخش گردید و مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 116 بازدید دیروز: 152 بازدید کل: 71445