<


منتشر شده در : 1402/03/20

باز دید ها:90

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «حجیت علم قاضی در فقه و حقوق» برگزار شد.

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «حجیت علم قاضی در فقه و حقوق» روز چهارشنبه در تاریخ 1402/3/17 در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان برگزار شد.

کارشناسان نشست آقای عبدالحسین رسولی و آقای محمدناصر واعظ ‌زاده و دبیر نشست آقای محمد حسنی بود.

 نشست علمی با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید، سپس آقای واعظ زاده ضمن توضیحات در مورد قاضی، قضاوت و دوران تاریخی آن در افغانستان به حجیت علم قاضی پرداخت و اظهار داشت که در این خصوص دو دیدگاه مطرح است. یک دیدگاه علم قاضی را مرادف با یقین وجدانی می‌داند و دیدگاه دیگر اطمینان یا معرفت حسی حاصل‌شده برای قاضی از طریق شواهد بیرونی را علم قاضی تلقی کرده است. وی حجیت «علم قاضی» به معنای دوم را مورد اختلاف‌نظر میان فقهای شیعه و مفتیان اهل سنت و جماعت بیان نمود.

عبدالحسین رسولی نخست حقوق و قوانین موضوعه و قوانین و حقوق ملهم از شریعت و فقه را از یکدیگر تفکیک نمود، سپس راجع به حجیت علم قاضی در شریعت و فقه و قوانین مآخذ پرداخت، ایشان در مورد دیدگاه‌های مختلف حجیت در فقه جعفری و همچنان در مورد دیدگاه‌های موجود در مذهب اهل سنت و جماعت مباحثی را ارائه داشتند و در اخیر حجیت قاضی را در میان حقوق کیفری و حقوق خصوصی و سامان‌دهی بر اساس آن را توضیح دادند.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 135 بازدید دیروز: 152 بازدید کل: 71464