<


منتشر شده در : 1402/03/15

باز دید ها:57

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «تفسیر عرفانی از منظر امام خمینی (ره)» برگزار گردید.

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «تفسیر عرفانی از منظر امام خمینی (ره)» روز یکشنبه در تاریخ 1402/3/14 در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان برگزار گردید.

آقایان سید عبدالله حسینی و محمد کریم امیری کارشناسان برنامه و قربان علی فکرت دبیر علمی بود.

آقای سید عبدالله درمورد چیستی مفهوم تفسیر، تفسیر عرفانی و مبانی تفسیر عرفانی صحبت کرد. آقای حسینی بیان داشت: در زبان فارسی، تفسیر به معنای توضیح و تبیین معانی و مفاهیم متنوعی است که در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی و ... ارائه می‌شود. در حوزه مطالعات اسلامی، تفسیر به معنای تبیین و شرح مفاهیم و معانی جملات و آیات قرآن کریم است.

وی سپس، شیوه‌های مختلف تفسیر را بحث کرد و اظهار داشت: تفاسیر صورت گرفته از قرآن را می‌توان به ‌لحاظ روش، هدف دسته‌بندی نمود؛ اما در یک دسته‌بندی کلان، تفاسیر را به مدلولی و مقصودی دسته بندی نمود، ایشان تفاسیر مدلولی را سطحی، ظاهرنگر و نارسا قلمداد نمود و اهل حدیث و برخی دیگر از نحله‌های فکری در جهان اسلام را معتقد به رویکرد تفسیری کذایی معرفی کرد. ایشان رویکردهای تفسیری ادبی، عرفانی، فلسفی و علمی را تفسیر مقصود معرفی کرد و بیان داشت که در این نوع تفاسیر کنایه‌ها، مجازات، استعارات و صنایع ادبی مورد تصدیق واقع می‌شود و آیات قرآنی ذوبطون دانسته می‌شود و سطوح معنایی آن به رسمیت شناخته می‌شود.

آقای کریم امیری گفت، تفسیر قرآن امروزه از منظرهای مختلف، با اهداف متفاوت، شیوه‌های گوناگون و با مراجعه به منابع مختلف انجام می‌شود. وی تفسیر روایی، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر عرفانی و تفسیر فلسفی را برای نمونه بیان نمود. ایشان گفت امام خمینی (ره) ازآنجاکه هم فیلسوف بود، هم فقیه و هم عارف، در مباحث و آثار تفسیری‌اش، شیوه‌های مختلف را درهم می‌آمیزد و درک پیچیده و ژرفامند از آیات قرآن به دست می‌دهد. بااین‌وجود وی اذعان نمود که بعد عرفانی در برخی از آثار تفسیری ایشان برجسته است، ولی عرفان امام خمینی (ره) عرفان تعدیل شده است.

این نشست علمی که در سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی برگزار گردیده بود، مورد استقبال اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان حضرت امام و مباحث تفسیری واقع شد.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 136 بازدید دیروز: 152 بازدید کل: 71465