<


منتشر شده در : 1402/03/15

باز دید ها:171

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «امام خمینی (ره) و گفتمان اسلام سیاسی معاصر» برگزار شد.

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «امام خمینی (ره) و گفتمان اسلام سیاسی معاصر» روز یکشنبه در تاریخ 1402/3/14 در سالن دفاعیه جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان برگزار شد.

کارشناسان این نشست آقایان عبدالعلی حسنی و سید طاهر عرفانی و دبیر علمی آن دوران علی محسنی بود.

آقای عرفانی نقش امام خمینی (ره) را درباره گفتمان سیاسی اسلام به بحث گرفت. وی به مؤلفه‌های گفتمان «لاک» و «مو» اشاره نمود و بحث خود را در این ساختار مطرح کرد و گفت هژمونی شدن و در حاشیه راندن گفتمان رقیب و غیریت سازی و به چالش کشیدن گفتمان رقیب از عمده‌ترین مؤلفه‌هایی است که در ادبیات سیاسی مطرح است و حضرت امام (ره) به‌خوبی توانست گفتمان رقیب را به حاشیه براند و گفتمانی را در مقابل گفتمان‌های دیگر مطرح نماید ایشان در ادامه گفت: حضرت امام (ره) در کنار گفتمان اسلام سیاسی سکولار و گفتمان اسلام سلفی، نوع دیگری از گفتمان، یعنی گفتمان اسلام سیاست فقاهتی را مطرح کرد.

آقای حسنی به مبانی خداشناسی، هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و مبانی کلامی حضرت امام (ره) درباره گفتمان سیاسی به‌تفصیل سخن گفت. همچنین حسنی به افتراقات و اشتراکات گفتمان‌ها و آثار عملی آن‌ها در عرصه سیاست عملی اشاره نمود و نکات بسیار خوبی را دراین‌باره مطرح نمود.

این نشست علمی به‌صورت آنلاین تحت پوشش قرار گرفت.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 131 بازدید دیروز: 152 بازدید کل: 71460