<


منتشر شده در : 1402/03/13

باز دید ها:80

همایش علمی اندیشه های تقریبی امام خمینی در بزرگداشت از ایام رحلت حضرت با همکاری نماینده دفتر مقام معظم رهبری

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان با همکاری نماینده دفتر مقام معظم رهبری در افغانستان، همایش علمی «اندیشه‌های تقریبی امام خمینی (ره)» روز جمعه در تاریخ 1402/3/12 در سالن همایش‌های جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان برای پاسداشت ایام ارتحال امام خمینی برگزار شد.

بعض اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و شورای علمای شیعه افغانستان و شورای مدیریت حوزه‌های علمیه در افغانستان، مدیران مدارس علمیه، استادان، شخصیت‌های علمی، مذهبی و سیاسی، دانشجویان و طلاب مدارس علمیه در این همایش حضور داشتند.

همایش با قرائت قرآن کریم توسط قاری فضل احمد امید آغاز گردید سپس آقای سید محمد عالمی مقاله خویش تحت عنوان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در گفتار و رفتار امام خمینی (ره) ارائه کرد و پس‌ازآن مداح اهل‌بیت آقای حکیمی مداحی نمودند، آقای سید حسین عالمی بلخابی رئیس دارالانشاء شورای علمای شیعه افغانستان گفتند: امام خمینی (ره) زمانی به مبارزه پرداخت که نظریه جدایی دین از سیاست و اینکه دین افیون ملت‌ها است جولان می‌داد اما این امام (ره) این نظریه را با نوشتن کتاب کشف‌الاسرار باطل نمود همچنان درزمانی که معروف بود که جهان باید دوقطبی باشد امام (ره) با شعار نه شرقی و نه غربی حاکمیت اسلامی را مطرح نمود و شعارش را به کرسی نشاند.

در ادامه همایش آقای سید عبدالله حسینی مقاله خویش را ارائه نمود، ایشان گفتند: تقریب به معنای هم‌گرایی و هم پذیری یک شعار سیاسی صرف نیست بلکه یک امر نازل شده از سوی خداست که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته است.

 آقای نجاریان معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در سخنرانی خویش گفتند: جذابیت شخصیتی امام (ره) باعث جذب جوانان و گرویدن آنان به اندیشه ایشان شدند، همچنان صداقت در گفتار و ایمان مستحکمشان باعث گسترش اندیشه‌های امام (ره) در سراسر جهان شد.

مولوی حق‌پرست استاد دانشگاه کابل سخنران بعدی همایش در سخنان خویش امام خمینی (ره) را مصلح قرن خواند و گفت: یگانه اصلی که ما را به‌تقریب و حدت می‌رساند اعتصام و چنگ زدن به ریسمان الهی است و باید از تفرقه بین مذاهب اسلامی پرهیز نمود و امام (ره) عملاً این آیه را با اعلام هفته وحدت و روز جهانی قدس تفسیر کرد.

آیت‌الله محمدی سخنران بعدی همایش بود، ایشان در بیانات خویش گفتند: جهان اسلام ازنظر فرهنگی و سیاسی در وضع خوبی نیست و جوانان تحصیل‌کرده مجذوب ظواهر شرق و غرب هستند که راه برون‌رفت از این وضعیت نشان دادن راه امام (ره) به این جوانان است. در ادامه حجت الاسلام دکتر فلاح نژاد نماینده دفتر مقام معظم رهبری در افغانستان در سخنرانی خویش فرمودند: درزمانی که اندیشه و ادبیات سوسیالیسم و لیبرالیسم در ملت‌ها سیطره داشت امام (ره) یک ادبیات جدید را وارد گفتمان سیاسی جهان کرد که این ادبیات عبارت از گفتن از حق، عدالت و آزادی همراه باکرامت انسانی، عقلانیت و معنویت بود.

در پایان آیت‌الله حجت سخنرانی نمود، ایشان با تأکید بر ابعاد مختلف زندگی و شخصیتی امام (ره) فرمودند: سرلوحه شخصیت و انقلاب امام (ره) توحید بود، همچنان ایشان گفتند: اینکه امام خمینی (ره) ماندگار شده است به خاطر وصل به توحید بود زیرا توحید است که تمامی مذاهب و اندیشه‌های اسلامی را به همدیگر تقریب می‌نماید.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 145 بازدید دیروز: 152 بازدید کل: 71474