<


منتشر شده در : 1401/12/18

باز دید ها:151

مراسم «جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) و اختتامیه بیست‌وهشتمین جشنواره قرآنی و حدیثی

محفل «جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) و اختتامیه بیست‌وهشتمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی (ص)-افغانستان» با حضور حجت الاسلام و المسلیمن آقای دکتر سید عبدالحمید ثابت، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه و دارالقرآن‌های همکار جامعة المصطفی (ص) در افغانستان و جمعی دیگر از قرآنیان کشور و با پوشش خبری از سوی رسانه‌ها برگزار شد.

این محفل رأس ساعت 11 روز چهارشنبه 17 حوت (اسفند) 1401 برابر با پانزدهم شعبان 1444 قمری در سالن همایش‌های دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) در کابل با قرائت قاری نادرشاه جعفری آغاز شد. سپس سید جان آقا موسوی با منقبت خوانی و مداحی جان‌نواز و زیبای خود شور و شعف به محفل بخشید. قاری نوجوان سید شریف احمدی دومین قرائت این برنامۀ قرآنی و معنوی را انجام داد و جان جلسه را بیشتر به نور قرآن منور کرد.

در ادامه، آقای ادریس رسولی به نمایندگی از دارالقرآن‌های کابل، در جایگاه قرار گرفت و ضمن تشکر ویژه از جامعة المصطفی (ص) العالمیة و ریاست محترم نمایندگی افغانستان جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ثابت، گفتند:

در عصر غیبت ما دو وظیفه داریم: 1. برگزاری همین محافل و جلسات و ابراز محبت عملی به قرآن و عترت؛ 2. کسب معرفت از بستر این محافل و جلسات و ایجاد پیوند معرفتی بیشتر با دین و پیشوایان دینی. همچنان ایشان در مورد جشنواره قرآنی-حدیثی که از سوی جامعة المصطفی (ص) در افغانستان برگزار شد، برنامۀ بسیار عالی بود که زمینۀ شکوفا شدن ظرفیت‌های قرآنی موجود در افغانستان را فراهم ساخت.

سپس حجت الاسلام استاد عبدالشکور فلاح، به‌عنوان ریاست هیئت‌داوران جشنواره، در جایگاه قرار گرفت. ایشان نیز ضمن تقدیر از جامعة المصطفی (ص) العالمیة و ریاست معزز این نهاد و همکاران ایشان در بخش‌های فرهنگی و قرآنی، جشنوارۀ قرآنی و حدیثی امسال را، بی‌نظیرترین برنامۀ قرآنی در تمام دورۀ فعالیت‌های خویش دانست که از جهت کمّی و کیفی در سطح بسیار بالای برگزار شد. این استاد و داور بین‌المللی قرآن، از این دوره جشنواره به‌عنوان نقطۀ عطف در تاریخ فعالیت‌های قرآنی در افغانستان یاد کرد.

با شنیده شدن صدای اذان، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت ریاست مکرم نمایندگی جامعة المصطفی (ص) العالمیة در افغانستان، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سید عبدالحمید ثابت برگزار شد.

پس از ادای نماز در نمازخانۀ دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص)-افغانستان، بار دیگر حاضرین و مهمانان به سالن همایش‌ها برگشتند و برنامۀ بعدازظهر با قرائت دیگر، توسط قاری خلیل‌الله رضایی، شروع شد. گروه تواشیح «ابرار»، تواشیح زیبای خود را به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت و با محتوای بسیاری عالی و معنوی ارائه کردند. در این بخش، گزارش تصویری جشنواره که نمایشگر چندین ماه تلاش و کار مسئولین جشنواره و شور پرشکوه قرآن‌خوانان و عترت دوستان بود، پخش شد و مشارکت‌کنندگان در برنامه را با آنچه از افتتاحیه جشنواره تا اختتامیه گذشته بود، آشنا کرد.

مداحی خوب جناب استاد محمدحسین حیدری زینت‌بخش این مقطع از برنامه شد و سپس آقای قاری اشرف تیموری با قرائت استادانۀ خود محفل را عطرآگین کرد.

معاون فرهنگی جامعة المصطفی (ص) العالمیة جناب آقای دکتر امینی، گزارش بیست‌وهشتمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی (ص) در افغانستان را به‌صورت مفصل و با جزئیات ارائه کردند که بعداً و به‌صورت کامل نشر خواهد شد.

سخنران پایانی واصلی محفل جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سید عبدالحمید ثابت بودند که سخنان خویش را با قرائت آیۀ شریفۀ «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ» آغاز کردند.

ایشان با اشاره به آخر سالن، فرمودند: آن‌جا، جای خالی خواهران ماست که در برگزاری جشنواره مشارکت جدی داشتند. امیدواریم محدودیت‌ها، با رعایت شرایط شرعی، رفع شود و خواهران ما نیز بتوانند ایفاگر نقش فعال خویش در جامعه شوند.

ریاست محترم جامعة المصطفی (ص) العالمیة-افغانستان سپس ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین دارالقرآن‌های همسو و سایر مراکز قرآنی، شرکت‌کنندگان در برنامه، تیم داوری جشنواره و همکاران فرهنگی المصطفی (ص)، یادآور شدند: جشنواره قرآنی و حدیثی جامعة المصطفی (ص) که نزدیک به سه دهه است همه‌ساله در سراسر دنیا و در نمایندگی‌های این نهاد برگزار می‌شود، امسال در افغانستان بسیار سرآمد و باکیفیت بالا برگزار شد.

ایشان افزودند: بحمدالله نهاد مبارک جامعة المصطفی (ص) العالمیة در سراسر جهان و ازجمله در افغانستان در این جهت، یکی از زمینه‌سازان بوده است. نهادی که تلاش می‌کند در وضعیت فعلی جهانی و منطقه‌ای، فضای علمی و معنوی را آماده کند و دست دوستان را بگیرد؛ بنابراین این نهاد در افغانستان با تمام امکاناتی که در اختیار دارد که بحمدالله امکانات خوبی نیز تهیه شده است، سعی می‌کند شرایط انجام بهتر فعالیت‌ها را فراهم کند.

پس از سخنرانی ریاست مکرم جامعة المصطفی (ص) العالمیة در افغانستان، لوایح تقدیر و جوایز برگزیدگان «بیست‌وهشتمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی (ص) در افغانستان» اهداء شد.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 24 بازدید دیروز: 147 بازدید کل: 67410