<


منتشر شده در : 1402/08/28

باز دید ها:284

نشست علمی معرفی و نقد کتاب «خشونت در خانواده؛ گونه‌ها، نمودها، علل، عوامل و راهکارهای کنترل آن»در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

نشست علمی معرفی و نقد کتاب «خشونت در خانواده؛ گونه‌ها، نمودها، علل، عوامل و راهکارهای کنترل آن» روز پنجشنبه تاریخ 1402/8/25 در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

این نشست، که دبیری آن را محمد عالم احمدزاده بر عهده داشت، با قرائت قرآن کریم شروع شد و سپس نویسندۀ کتاب، آقای سید عبدالله حسینی به معرفی کتاب پرداخت و آنگاه ناقدان محترم آقایان محمد شریف حیدری و مصطفی احسانی به‌نقد آن پرداختند.

آقای حسینی مؤلف کتاب در معرفی کتاب  خشونت در خانواده گفت: موضوع کتاب یک مسأله مهم و کاربردی در جامعه  افغانستان است. این اثر در یک مقدمه و چهار فصل تدوین شده و توسط نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان چاپ شده است. مخاطب اصلی کتاب علما، مربیان و کسانی که در جامعه نقش مرجعیت فکری و تربیتی دارند، است.

آقای محمد شریف، ضمن  بیان ویژگی¬های مثبت اثر گفت: عنوان کتاب مسأله کاربردی و مبتلابه جامعه است. اما به دلیل این‌که جلسه نقد است که در حقیقت قرار است باب گفتگو باز شود تا سایر محققان بتوانند در بخش‌های دیگر موضوع را مورد واکاوی قرار دهند، ازاین‌رو نکاتی که بیان می‌شود صرف نقص کتاب نیست. ایشان در ادامه گفت: کتاب مسأله ندارد. ابهام در مسأله خشونت خانگی از منظر دینی چیستی، انواع ، عوامل، پیامد و .. است. در تقسیم‌بندی خشونت تداخل وجود دارد. در ضمن درنتیجه گیری موضوع خاصی را نیاورده است بلکه خلاصه مطالب را ذکر کرده است.

در ادامه آقای مصطفی احسانی، به بیان دیدگاه خود راجع به کتاب پرداخت. ایشان قلم روان نویسنده و موضوع کاربردی را جزء مزایای کتاب دانست.  آقای احسانی در باب نقد کتاب نیز یادآور شد که ناسازگاری عنوان کتاب با محتوا که عنوان عام و محتوا بیشتر از منظر دینی و اخلاقی بحث شده است در ضمن تعریف ارائه شده از خشونت نیز عام می‌باشد و زمینه‌ها، بسترها و شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه  موردبررسی، تحلیل و سنجش قرار نگرفته است.  دسته‌بندی‌ها تحت تأثیر آشفتگی مفهومی و عدم رویکرد مشخص ناقص انجام‌شده است. منابع از جهت کمی خوب اما در جهت کیفی از منابع دست‌اول استفاده‌نشده است.

در  پایان نویسنده ضمن توضیح راجع به پاره‌ای از نقدهای ناقدان، اظهار امیدواری کرد که در ویرایش  جدید اثر با همکاری نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان نقدهای گفته شده ناقدان و  برخی از کاستی‌های موجود کتاب را برطرف کند.

جلسه معرفی و نقد کتاب خشونت در خانواده؛ گونه‌ها، نمودها، علل، عوامل و راهکارهای کنترل آن از طریق صفحات مجازی نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان به‌صورت آنلاین نیز پخش گردید.

آشنایی با دانشگاه دیدگاه و ماموریت تاریخچه دانشگاه افتخارات علمی پلان استراتیژیک گزارش پیشرفت پلان استراتیژیک
اساتید و کارمندان : 250
محصلین : 4500
کتاب ها : 10300
مقالات انتشار یافته : 150
مقالات بین المللی : 70
کتاب های منتشر شده : 28
بازدید امروز : 233 بازدید دیروز: 148 بازدید کل: 68470